Szerző: Kovács Viktor AppleTV+ bemutató. Forrás: Apple
Szeptember 10-én az amerikai techóriás megtartotta az ilyenkor szokásos éves termék bemutatóját, ahol leleplezésre kerültek a cég új úgynevezett zászlóshajói. Bemutatásra kerültek az új generációs Apple Watch -ok, iPad -ek és persze a vállalat legfelkapottabb és híresebb termékei, az új iPhone -ok is. Mindegyik termék megkapta a maga esedékes ráncfelvarrását és az időszak irányt adó dizájnját, ami az idei csúcskategóriás iPhone és iPad esetében a 3 kamerás konstrukció, aminek természetesen több mint esztétikai funkcionalitása van. Tradicionálisan ezek a termékek jelentették az Apple bevételének jelentős részét, és ez még mindig jól látszik a számokon, ugyanis 2018 Q4 -ben a 62.9 milliárd dolláros bevételből az iPhone –ok 59% -ot termeltek ki.
Az Apple 2018Q4 bevételei termékkategóriákra bontva. Forrás: MacStories
Idén azonban az alaptermékek mellé az Apple különösen nagy hangsúlyt fektetett, szinte előtérbe helyezte az új média streaming szolgáltatásuk, az AppleTV+ bemutatását és minden oka megvolt erre. A cég történetében eddigi rekordnak számít a digitális (Apple Care-t leszámítva) szolgáltatásokból eredő 10 milliárd dollár, azaz a cég jövedelmének 16% -a. A cégnek eddig is volt streaming alapú szolgáltatása, az Apple Music, ami a Spotify-al és az ehhez hasonló zenei streaming szolgáltatásokkal kívánta felvenni a harcot több kevesebb sikerrel. Az amerikai cég zenei szolgáltatásának sikerült 60 millió előfizetőt összeszednie 2019 júniusára és ezenfelül az Egyesült Államokban lehagyta a Spotify–t előfizetőkben, ami a 2015 - ös indulása óta egy különösen szép eredménynek tekinthető. Rendkívül szép számokat tud felmutatni az Apple Music mind hazai mind globális viszonylatban, azonban ez csak a “bemelegítés” volt a fő attrakcióra.
Amellett, hogy az AppleTV+ bevezetésével tovább gyarapodik a cég digitális szolgáltatásainak palettája, egy olyan versenybe száll be a vállalat, ahol jelenleg is rendkívül kompetitív a mezőny, többek közt a Netflix, HBO GO vagy a hamarosan megjelenő Disney+ és ehhez hasonló média óriások részvételével, azonban az Apple nem fogja a véletlenre bízni a verseny kimenetelét. A cég több mint 6 milliárd dollárra bővítette a szolgáltatás költségvetését, hogy biztosítsák az elegendő mennyiségű saját tartalmat mind sorozatok és filmek terén az AppleTV+ indulásáig, ami November 1.-én startol. A vállalattól megszokott módon a minőségre is nagy hangsúlyt fog fektetni. A sorozatokon felül éves szinten legalább 6, akár Oscar esélyes saját gyártású kisfilmet is szeretne kiadni az Apple. A saját tartalomnak van a legnagyobb értéke, arra nem kell jogdíjakat fizetni a különböző kiadóknak és jogutódoknak, csak abban az esetben, ha például egy könyvet szeretnének filmre adaptálni. A szolgáltatás ára 4.99 dollár lesz, ár-érték arányban elképesztő árversenyt jelent a piac számára, ha alapul vesszük, hogy ehhez képest a Netflix legolcsóbb alapcsomagja is 9 dollár és itt csak 720p minőséget kapunk.
A videó streaming szolgáltatások sokasága. Forrás: iStock
A fizikai termékeknek, mint például az iPhone-nak hatalmas a költség ráfordítás igénye. A nagyközönség által gyakran felhozott szám az az alapanyagköltség, például az iPhone X esetében csak nagyjából 370.25 dollár telefononként. A valóságban az amerikai vállalatnak rengeteg más gyártással és logisztikával kapcsolatos költsége is magas. Ehhez képest viszont egy digitális szolgáltatás elindítása esetén a legfőbb költségek a tartalomgyártásnál merülnek fel, továbbá a szolgáltatással kapcsolatos technikai munkálatok is jelentős költségnek számítanak. Habár ezek a folyamatok is tőkeigényesek, nem szükséges tömeggyártani, csomagolni vagy szállítani semmit, ugyanis minden az Apple szerverein zajlik digitálisan, egy elkészült film vagy sorozat nem kíván további tőkeráfordítást, viszont a bevételt hozza folyamatosan.
Röviden összegezve, az Apple érezhetően a digitális világ felé vette az irányt az AppleTV+ bejelentésével, és ennek a digitális iránynak rengeteg pozitív hatása lenne a cég további növekedésére, fejlődésére és tökéletes szinergiával működne a cég jelenlegi termékfelhozatalával is.
Bízom abban, hogy a cikk gondolatokat ébresztett a kedves olvasóban, ezeket a gondolatokat pedig nyugodtan fejtse ki kommentben!
Források: